Kontrakt: Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej
Termin realizacji: 04/2017 – 04/2021
To pierwszy z trzech bliźniaczych mostów kolejowych zrealizowany przez STRABAG w ramach prac na linii kolejowej E30 w Krakowie.
Nowy most M2, stanowiący wschodnią przeprawę przez Wisłę, posiada jeden tor obsługujący linię aglomeracyjną, a przęsło nad nurtem rzeki ma długość 116 m. Łukowa konstrukcja to unikalne w skali Polski oraz Europy rozwiązanie inżynierskie. Przęsło tworzy sprężony pomost podwieszony za pomocą prętowych wieszaków do łuków ze stalowych kształtowników stężonych układem rur. Tutaj wszystko jest „naj”: największe dostępne przekroje kształtowników oraz największe przekroje wieszaków przebadane zmęczeniowo specjalnie dla tej realizacji w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie. Łuki sieciowe „network arch" zapewniają przeprawie dużą sztywność, co jest kluczowe przy długich przęsłach i ciężkim ruchu kolejowym.
Otwarcie przeprawy umożliwiło poprowadzenie ruchu pociągów jednym nowym torem na całej długości przebudowywanego odcinka. Dzięki temu możliwe było dalsze prowadzenie prac, obejmujących szeroki front robót, w tym rozbiórkę starego mostu dwutorowego przez Wisłę i budowę kolejnych dwóch nowych obiektów (M1 i M3).Poza funkcją komunikacyjną, jaką pełni przeprawa przez Wisłę, Kraków zyskał nowy obiekt architektoniczny, którego konstrukcja na trwałe wpiszę się w panoramę miasta swoimi charakterystycznymi trzema, a docelowo dziewięcioma, łukami.
(kliknij na obraz- zobacz film)
Dane projektu:
Konstrukcja mostu: łuki sieciowe „network arch”, sprężony pomost podwieszony do łuków
Długość przęsła nurtowego: 116 m
Lokalizacja: Kraków
|